Zonder extra actie neemt rookgedrag niet verder af
"De tabaksindustrie argumenteert dat de reclame erop is gericht om consumenten aan te zetten van sigarettenmerk te veranderen, maar het onderzoek toont aan dat de campagnes tieners aanzet om met roken te beginnen," voert Henriksen aan. De reclamepunten op retaillocaties vertegenwoordigden volgens de onderzoekers vier jaar geleden 90 procent van het totale Amerikaanse marketingbudget van de tabaksindustrie. Dat totale bedrag bedroeg dat jaar 12,5 miljard dollar. Henriksen zegt zelf verrast te zijn door het gigantische aantal impressies van sigarettenmerken - sigarettenreclames, displays en gemerkte objecten zoals uurwerken, vuilnisemmers en onderleggers - in retailzaken in de omgeving van Amerikaanse scholen. De blootstelling aan de marketing is volgens haar dan ook onvermijdelijk. Het is volgens haar onmogelijk deze reclames te missen.
Lisa Henriksen merkt op dat de daling van het aantal rokende tieners de voorbije jaren is afgezwakt. Daarbij wordt opgemerkt dat dertien jaar geleden nog 36,4 procent van de Amerikaanse universiteitsstudenten rookten, maar dat was zes jaar later gedaald tot 21,9 procent. Tot vorig jaar was er echter nog maar een verdere daling tot 19,5 procent. "De grote daling in het roken is daadwerkelijk aan het vertragen," voert de onderzoekster aan. "Zonder verdere acties te ondernemen moet er ook niet verwacht worden dat er nog meer vooruitgang geboekt zal worden. Een nieuwe regelgeving voor de retailmarketing zou dan ook ideaal zijn om aan verdere rookpreventie te doen."
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home